2010. március 4., csütörtök

Pusztában 9.


Apor jurtája előtt, Salnamhal ölébe bújva ébredtem.
         - Jól vagy? - kérdezte az agancsos.
         - Soha rosszabbul - feleltem őszintén.
         - Mi történt?
         - Úgyis tudod.
         - De szeretném a te szádból hallani.
         - Én viszont nem akarok beszélni róla. Elég rossz ez anélkül is.

         - Ahogy gondolod - rázta meg magát Sal - de Apor is kíváncsi, hogy mi bajod van.
         - Neki végképp nem akarok beszélni róla.
         - Miért nem?
         - Nem tudom. Lehet, hogy akarok, de nem tudok. Nem tudom neki elmondani. Minden odalett.
         - Mi lett hova? - kíváncsiskodott a jurtából kilépő táltos.
         - Minden sehova - feleltem sírós hangon.
         - Mesélj! - kérlelt az öreg.
         - Erről nem tudok.
         - Ó dehogynem - mosolygott rám a táltos.
         - Sajnálom, de ez most tényleg nem megy.
         - Hát, ha nem, hát nem - sóhajtott Apor, miközben letelepedett a fűre.
         Azaz egy lemondó sóhaj jobban fájt, mintha makacsul faggatott volna. Hallgattunk. A táltos a messzeséget kémlelte én pedig a szívemből próbáltam kiölni minden érzést. Nem sikerült. Így inkább elmondtam Géb történetét és a mostani, fájó találkozást.
         - Nehéz ügy - morogta az öreg - pont a fejedelem fiát kiszemelni.
         - Éppen ez az. Én egyáltalán nem akarom, hogy a fejedelem fia legyen. Főleg nem az idősebb. Miért? MIÉRT? MIÉRT!
         - Próbálj megnyugodni! - intett Apor.
         - Próbálok, próbálok, de nem megy! - ezzel elsírtam magam. A könnyek csak úgy patakzottak a szememből. Szégyelltem magam a táltos előtt, így igyekeztem leplezni, kitörölni, felszárítani könnyeimet, de nem ment - Akkora egy béna balfék vagyok!
         - Ugyan dehogy - próbált csitítani a táltos, de nem járt sikerrel. 
Vigasztalhatatlanul bőgtem tovább. Salnamhal elterelte Aport az erdőig, majd visszajött és hozzám dörgölőzött, mint egy macska. Én szeretetteljesen átöleltem és tovább itattam az egereket.
         - Minden elveszett.
         - Dehogy - nevetett a patás - nem te mondtad egy reményvesztett olasz fiúnak, hogy nem kell keseregni, egyszer minden jóra fordul?
         - De, de ez olyan ostobaság. Hülyeség. Miért pont itt kellett újjászületnie. Miért pont „trónörökösként”? Miért nem lehet egy egyszerű, pásztor, vagy közrendű harcos. Úgy minden sokkal, de sokkal könnyebb lenne.
         - Elhiszem, de most ebből kell kihozni, amit lehet.
         - Jó, de egyáltalán hogyan lépjek vele kapcsolatba? - szipogtam.
         - Látod! - nézett rám bíztatón az agancsos - kitalálod, hogy hogyan találkozhatnál vele. Amíg ezen töröd az agyad, addig nem is kell másra gondolnod.
         - Megpróbálom...
         Másnap egy lehetetlen terven merengve indultam sétára az erdőben. 
Salnamhal nem jött velem. Úgy gondolta, hogy jobb, ha egy kicsit egyedül vagyok. „Akkor könnyebben leülepednek a dolgok”. Egy kis tisztás felé igyekeztem, amin átfolyik egy tiszta vizű, széles, lusta patak. Mikor a tisztás szélére értem döbbenten vettem észre, hogy valaki már elfoglalta a idilli helyet. A patakban egy hosszú, sötéthajú férfi mosakodott. Nem lubickolt, nem úszott, mosakodott. Ő nem vett észre, mivelhogy háttal állt nekem, de talán kevésbé éreztem volna kellemetlenül magam, ha észreveszi, hogy ott vagyok.
         Szerencsétlenül köhécseltem, toporogtam, hogy az illető észrevegyen. A férfimegfordult, majd nyakig a vízbe ereszkedett, de az is lehet, hogy nyakig a vízbe ereszkedett és aztán fordult meg, de miután láttam az arcát, nem csak egyszerűen kínosan éreztem magam, hanem kiverte a víz és ismételten az ájulás kerülgetett. De mivel nem szándékoztam elveszíteni az eszméletemet, leültem a földre és mély levegőket vettem. A kis patakban a fejedelem fia lubickolt. Pár pillanatig nem akartam tudni magamról, de aztán eszembe ötlött, hogy tulajdonképpen kisebb agytorna nélkül megoldódott a problémám.
         Elvégre kettesben akartam maradni „Gébbel”. Géb. Már nem is illet rá ez a név. Csak a szeme maradt a régi. Egyébként minden más megváltozott rajta. Az arca szögletesebb volt, a homloka magasabb, a nyaka rövidebb, egykori majdnem fekete hajáról ne is beszéljünk. Úgy egészben érettebbnek tűnt, mint mikor legutóbb láttam. Nem csoda, hiszen a lény, aki előttem állt, pár évvel idősebb volt, mint Géb. De a szemei, az a lehetetlenül kék szempár megbabonázott. Szívesen odarohantam volna hozzá, és átöleltem volna. De nem tettem.  "Mi van, ha ez a férfi nem is Géb? Mi van ha csak ámítom magam?" Csak ültem a tisztáson lesütött szemmel, magamba zuhanva. Mikor újra felpillantottam, a fejedelem fia már magára öltötte díszes öltözetét.
         - Te vagy az a táltos lány?- kérdezte rám pillantva.
         - Nem, én nem vagyok táltos.
         - De te vagy Apor táltos segédje.
         - Nem hiszem. Inkább egy barátja.
         - Állítólag, mióta megjelentél, az öreg jobb színben van.
         - Ebben van igazság.
         - Mit csináltál, hogy úgy megváltozott. Tegnap a lakomán sokkal fiatalabbnak tűnt –„nocsak, Apor lakomákra jár? Ezt nem is mesélte.”
         - Semmi különöset, csak mindenkinek jót tesz, ha beszélgetnek vele... És hogy, hogy a fejedelem fia, csak úgy egyedül csatangol?
         - Nem vagyok gyerek. És néha jót tesz a magány is.
         - Igen, néha jó a magány - ismételtem mosolyogva, miközben a szívem összefacsarodott, ha azokba a kék szemekbe néztem - Akkor nem is zavarlak tovább - azzal felálltam és indulni készültem.
         - Nem zavarsz.
         - Nem?
         - Egyáltalán nem. Ritkán beszélgetek értelmes, szép lányokkal? – „Mi van? Most udvarol? Nekem? Megint a feje tetejére akar állni a világ? Az előbb még el akart zavarni. Vagy nem?” - Gyere, ülj vissza!
         - Oké - mondtam, mire ő felhúzta az egyik szemöldökét és grimaszolt. 
Nem tudta hová tenni ezt az „oké” kifejezést. De azaz arckifejezés, annyira Gáboros volt.
         - Az oké azt jelenti, hogy jól van – a kékszemű erélyesen bólintott.
         - Értem. Mondták, hogy messziről jöttél és, hogy néha furcsa szavakat használsz.
         - Most mégis megleptelek.
         - Igen... Tulajdonképpen honnan származol?
         - Messziről... Egy másik világból.
         - És milyen az a másik világ? – kérdezte, miközben hátrakönyökölt és lazán oldalra biccentette a fejét. Ez megint olyan jellegzetesen Gébes testtartás volt.
         - Pörgősebb. Büdösebb. Szürkébb, tudományosabb, bonyolultabb és mégis könnyebben átlátható.
         - És hol van az a világ? – kíváncsiskodott tovább.
         - Elég messze ahhoz, hogy soha ne juss el odáig.
         - Ha olyan nagyon messze van, te hogy tudtál ide jönni.
         - Álmok szárnyán repültem.
         - Furcsa egy lány vagy te.        
         - Szólíts Levának.
         - Leva, különös egy név.
         - Hidd el, hogy nem.
         - Itt igen. Furcsa, mint te magad.
         - Én vagyok fura? Nézz magadra te!
         - A te helyett, hívj Törtelnek.
         - Törtel – mondtam elgondolkozva – tényleg ez a neved? – a kérdezett hátrarázta sötét lobboncát és kacagott. Ez cseppet sem volt Gébes.
         - Állítólag varázslattal bárkit meg tudsz gyógyítani, akkorát ütsz, mint a lórúgás, pillanatok alatt megtanultad a nyelvünket, tudsz olvasni, sőt írni is, a divattal mit sem törődve különös ruhákban jársz, egy szarvassal beszélgetsz, feleselsz a nemesekkel, de nem tudod, hogy hívják a fejedelem fiát.
         - Egész jól összefoglaltad. Nem is gondoltam, hogy ennyit pletykálnak rólam. Tényleg Törtelnek hívnak?
         - Igen, ez a nevem – halkan kuncogtam – Mi olyan vicces?
         - Semmi, csak az jutott eszembe, hogy... Mindegy hagyjuk.
         - Mi jutott eszedbe?
         - Hogy törtet törttel úgy osztunk… Mindegy hülyeség.
         - Milyen törtet Törtel? - nézett rám értetlenül.
         - Lényegtelen. Ez egy matematikai kifejezés.
         - Még mindig nem értem.
         - Nem is kell. Mondom, hogy hülyeség – zártam le a témát.
         - Azt legalább tudod, hogy hívják az öcsémet? – nemlegesen megráztam a fejem.
         - Zalának. Erről is eszedbe jut valami?
         - Igen, egy folyó.
         - Miért pont folyó?
         - Mert ahonnan jöttem, ott van egy Zala nevű folyó. Ja, és mellékesen egy megye is – Törtel bólintott, mint aki mindent ért, de mikor elfordultam, éreztem, hogy fürkésző tekintetét belém mélyeszti.
         - Muszáj bámulnod? – érdeklődtem, mikor már a hideg futkározott a hátamon.
         - Nem – jött a rövid hárombetűs szó. „Minden pusztai félszavakban válaszol?” A beszélgetés megszakadt. Törtel a vízre szegezte tekintetét, én pedig a cipőm orrát tanulmányoztam elmélyülten, miközben ellentétes érzelmek viharoztak az agyamban, szívemben, lelkemben.
         - Sajnálom, hogy megütöttem az öcsédet – hallottam a saját hangomat. „Nem is ezt akartam mondani” gondoltam „Szeretlek, szeretlek! Én ezt mondtam, ugye te is úgy hallottad?” magamban elfintorodtam „Hülye vagyok, hülye vagyok, hülye vagyok...”
         - Tényleg sajnálod? – „Tényleg sajnálom? Igazán nem volt tőlem szép.”
         - Igen, tényleg – döntöttem el végül.
         - Fölösleges...
         - Mi fölösleges? – vágtam a szavába.
         - Sajnálnod. Nem árt, ha egy kicsit dörzsöltebb lesz.
         - Vagy laposabb? – Törtel elmosolyodott, igazi, Gébes mosollyal.
         - Találkozunk máskor is? – kérdezte, miközben felállt és leporolta díszes ruháját.„Éljen” ujjongtam magamban.
         - Örülnék neki – nevettem rá.
         - Holnap ugyanitt? Ugyanekkor?
         - Tökéletes – vágtam rá, miközben majd ki ugrottam a bőrömből. Persze csak lélekben, mivel igazából még mindig a füvön ültem felhúzott lábakkal. Törtel elindult. A tisztás szélén, lazán hátraintett búcsúzásképpen.
         - Szia Géb – köszöntem el én is.

/2006 vége, vagy 2007 eleje/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése