2013. február 21., csütörtök

Dodi és Cicus

Kerékgyártó István: Rükverc című művének egyik novellája, az én ízlésem szerint színpadra gyúrva.


Dodi és Cicus


Szereplők:
Vidra Zsolt - negyvenhárom év körüli férfi
Vidráné - Zsolt anyja
Csapos
Három kocsmatöltelék


1. Jelenet
Falusi kocsma: A csapos a pultnál könyököl, a sarokban három férfi ül. Vidra be.

VIDRA: Jó napot.
A csapos biccent.
VIDRA: Egy deci rumot!
A csapos kitölti az italt, közben kérdez.
CSAPOS: Magát mi szél hozta?
VIDRA: Az anyámat jöttem látogatni.
CSAPOS: Aztán ki a maga anyja?
VIDRA: A Vidráné.
CSAPOS: Ja, az a városi asszony?
VIDRA: Tíz éve itt él.
CSAPOS: Az itt semmi. Az a kalapos a sarokban tizenkét éve itt ül, és vagy harminc éve lakik a faluban, mégis gyüttment. Igaz, Pinterics?
Pinterics bólint, Vidra megissza a rumot.
VIDRA: Adjon még egyet!
CSAPOS: Nagy felhajtás egy rövid látogatás miatt.
VIDRA: A polgármester hívott telefonon. Anyámat harmadik napja nem látták a vegyesboltban.
CSAPOS: Telefonja nincs az anyjának?
VIDRA: Nem vette fel.
CSAPOS: Az kemény dió.
Hallgatnak, a csapos kitölt még egy decit.
CSAPOS: Hallottam egyszer, hogy meghalt egy nő a lakásában, és a macskája enni kezdte a holttestét.
VIDRA: Még jó, hogy anyámnak nincs macskája. Kutyája van csak, de egy kutya, főleg a Dodi, csak ülne mellette, inkább maga is éhen döglene, de nem enne a gazdájából.
PULTOS: A kutyák már csak ilyenek.
VIDRA: Azért adjon még egyet.
Vidra megint iszik, a csapos visszakönyököl a pultra.
VIDRA: Viszontlátásra.
CSAPOS: Viszontlátásra.
Vidra el, a három férfi a sarokban továbbra sem mozdul.



2. Jelenet
Falusi ház homályos konyhája. Vidráné egy karosszékben ül, ölében mozdulatlan macska. Vidra be, Vidráné megmozdul.

VIDRÁNÉ: Te vagy, Zsolti?
VIDRA: Én vagyok. Te meg mit csinálsz itt?
VIDRÁNÉ: Behoztam ide a karosszéket. Pihengetünk Cicussal.
VIDRA: Ez a te macskád?
VIDRÁNÉ: Gyere, bemutatlak! Cicus, ő Zsolti, a fiam. Zsolti, ő Cicus, az én drága kis csillagom.
VIDRA: Mióta van neked macskád?
VIDRÁNÉ: Úgy egy hónapja költözött hozzám.
Vidráné felemeli és megcsókolja a macskát, az továbbra sem mozdul.
VIDRA: Ne csókolgasd azt a dögöt!
VIDRÁNÉ: Zsolti! Még tőled sem tűröm, hogy így beszélj Cicussal!
Vidra megpróbálja elvenni anyjától a macskát. Vidráné nem adja.
VIDRÁNÉ: Nézd a pracliját! Itt megnyomom, és akkor előjönnek a karmocskák.
 Vidráné nyomogatja a macska lábát, aztán odahajol és saját arcát simogatta az állat talpával.
VIDRA: Anya, ez a macska döglött?
VIDRÁNÉ: Csak alszik. Nagyon elfáradt a kergetőzésben. Ugye, Cicus?
VIDRA: Mi van veled? A spájz üres és ez… Emlékszel, ilyenkor, ha jövök beszélgetni szoktunk, meg halat sütni. Most meg azt se kérded, mi van velem. A telefont sem vetted fel.
VIDRÁNÉ: De, de. Cicus meg én is tudni akarjuk, mi van veled. Igaz, Cicus? Mi van veled, Zsolti?
VIDRA: Anya… A kurva életbe.
VIDRÁNÉ: Hallod, Cicus, hogy beszél velünk? Csúnya Zsolti. Csúnya.
VIDRA: Elég ebből. Szépen leteszed azt a macskát, kicsit megmosakszol, én meg addig lemegyek a boltba.
Vidráné Cicust simogatja, Vidra felforgatja a konyhát.
VIDRA: Hol a szatyrod?
VIDRÁNÉ: Milyen szatyor? Te sem tudod, mit kereshet, Cicus?
VIDRA: Az a kerekes, amit tavaly karácsonyra vettem.
Vidra benyit a szobába. Sötét van, felkapcsolja a villanyt. A szoba közepén csipketerítővel letakart asztal, fölötte csillár. Erről lóg le Dodi teteme a nyakára hurkolt vékony dróton függve. Vidra vissza a konyhába, leül egy hokedlire az anyjával szemben.
VIDRA: Mit csináltál, te átok? Felakasztottad?
Csönd
VIDRÁNÉ: Bántotta Cicust! Mindig bántotta.
VIDRA: De hát az öreg kutyádat?
VIDRÁNÉ: Mikor befogadtam Cicust, állandóan morgott rá. Folyton kergette.
VIDRA: Dodi veled él tíz éve.
VIDRÁNÉ: Meg is harapta.
VIDRA: Seggbe rúgod, de nem akasztod fel.
VIDRÁNÉ: Megvertem. De ő annál inkább. Mondtam neki, ha még egyszer bántod, olyat teszek…
VIDRA: És megint bántotta.
VIDRÁNÉ: Felmentem a padlásra, van ott egy régi cimbalom. Leszereltem a leghosszabb húrját, hurkot csináltam, és odadrótoztam a csillárhoz. Mutattam Dodinak. Ide kötlek föl, ha még egyszer bántod Cicust!
VIDRA: Honnan értené ezt egy kutya?
VIDRÁNÉ: Dodi nagyon okos volt.
VIDRA: Mindjárt azt mondod, öngyilkos lett, olyan okos volt. Fölakasztotta magát, mert féltékeny volt a kurva macskára.
Vidráné magához öleli a macskát.
VIDRÁNÉ: Nem. Én akasztottam föl. Megint kergette Cicust… Cicus bemenekült a fotel alá. Úgy megijedt, nem is akart előjönni. Nekem kellett kihúzni… te csak várjál meg itt, mondtam neki. Elkaptam Dodit, bevittem a szobába… bedugtam a fejét a hurokba.
VIDRA: Megölted.
VIDRÁNÉ: Csak elengedtem. De azóta nem jártam a szobában.
Vidra megragadja az anyja karját, és az ajtóhoz húzza, a macska leesik a földre.
VIDRA: Nézd, mit csináltál!
Vidráné zavartan bámult, aztán kiszabadítja magát, felkapja a macskát a földről és visszaül a karosszékbe.
VISRÁNÉ: Hallod? Ez a mindenem, amikor dorombol.
Vidra keres egy fogót, levágja a kutyát, majd pokrócba csavarja a testet. Anyja tovább ül a karosszékben és simogatja a macskát. Vidra a telefonhoz lép és tárcsáz.
VIDRA: Halló? Elmeszociális otthon? Itt Vidra Zsolt… Igen, tudom. Igen, a múlthéten volt a temetése… a szobája megvan még? Most az anyám. Felakasztotta a kutyáját és egy döglött macskát ölelget. Jó lenne, ha minél előbb beköltözhetne.

Ha valakit érdekel a téma, itt elolvashatja, hogy képzeli el ugyanezt a novellát még pár, kreatív, ötletgazdag Katona Klubos :) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése